• سه شنبه ١٦ آبان ١٤٠٢-١٢:٤١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٨٦٣
قیومی در صحن شورا مطرح کرد:5-190

ضرورت حضور جدی حاکمیت در مسائل فرهنگی تهران

فرماندار تهران با حضور در صحن شورای شهر و ارائه توضیحاتی در خصوص مسائل جاری تهران، بر ضرورت حضور جدی حاکمیت در مسائل فرهنگی پایتخت و همکاری برای حل آن‌ها تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، احمد قیومی، فرماندار تهران در یکصد و نودمین جلسه شورا حضور یافته و به ارائه توضیحاتی پیرامون موضوعات مرتبط با شهر تهران پرداخت. 
قیومی در ابتدای توضیحاتش ضمن تسلیت در خصوص به شهادت رسیدن شمار زیادی از زنان و کودکان در غزه در پی جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی اظهار داشت: از زحمات شورای اسلامی شهر تهران در بررسی و ارائه طرح‌های اثربخش منطبق با نیازهای جامعه سپاسگزاریم؛ به عنوان نمونه طرح جامعی که برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار انجام شد و بودجه و مصوبه‌ای که ناشی از عمق بینش و نگاه جامع شورا به مسائل شهر تهران در خصوص حمل و نقل عمومی که بسیار خوب و بی‌سابقه بود و امیدواریم که شهرداری تهران هم بتواند این بودجه بسیار ارزشمند را در محل خود هزینه کرده و مشکلات را با درایت ویژه حل کند؛ به طور خاص هم ثبت ملی هفته فرهنگی تهران که امسال به عنوان اولین هفته پیگیری شد، اتفاق مبارکی است که به دلیل زحماتی که برای آن کشیده شد، قابل تقدیر و تحسین است.
قیومی در ادامه اشاره‌ای به موضوع انتخابات داشته و بیان کرد: موضوع انتخابات با توجه به تأکید رهبر انقلاب در این خصوص با چهار محور اصلی امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت و موظف کردن همه کسانی که دل در گرو این نظام دارند، بحث بسیار مفصلی است. امروز هیئت‌های اجرایی در فرمانداری تهران مشغول بررسی احراز صلاحیت‌های داوطلبین و ثبت نام کنندگان قطعی به صورت شبانه روز هستند.
قیومی با بیان اینکه مسائل شهر تهران پیچیدگی‌های خاص خود را داشته و ترکیب عوامل مختلف در هر یک از این مسائل خودنمایی می‌کند؛ تصریح کرد: حل مسائل تهران، نگاه همه جانبه‌ای می‌طلبد که این نگاه تنها با هماهنگی خاص میان تمام ارکان و دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی ایجاد خواهد شد. ما آمادگی خود را از همین جا برای ایجاد این همکاری و هم‌افزایی اعلام می‌کنیم؛ همکاران ما در حوزه‌های مختلف تمام تلاش خود را برای استفاده از این فرصت ایجاد شده انجام می‌دهند.
وی افزود: همانطور که اشاره شد تهران با مسائل مختلفی در چالش است که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم؛ با توجه به تراکم جمعیتی و تشکیل کانون‌های جدید جمعیت در شهر تهران و حضور خرده فرهنگ‌هایی که در تهران وجود داشته و یا به دلیل مهاجرت ایجاد شده است، اجرای طرح‌های فرهنگی اجتماعی با هدف ایجاد ارزش‌های والای فرهنگی باید در دو سطح کاملا متفاوت در دستور کار باشد. همه باید پای کار بیایند تا یک اقدام فرهنگی در شهر تهران خودنمایی کند. 
قیومی با تأکید بر اینکه برخی رویدادها در تهران جنبه ملی دارند؛ گفت: یکسری از رویدادها در تهران اثرگذاری ملی دارند که باید جداگانه طراحی و اجرا شود اما شاید آنچه بیشتر تاثیرگذار باشد محلات شهر تهران است. اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی خاص هر محله بر اساس ترکیب جمعیتی است که در آنجا قرار دارد و مسائل محلات متفاوت بوده و نمی‌توان نسخه واحدی برای شهری مانند تهران در نظر گرفت، بنابراین این اتفاق می‌تواند در کنار رویدادهای ملی اثربخش باشد.
وی افزود:  در خصوص اولین هفته فرهنگی در تهران شاهد همکاری همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط بودیم. دستگاه‌ها و کل حاکمیت باید حضور جدی در خصوص مسائل فرهنگی تهران داشته باشند. اینکه همه موضوعات را از یک معاونت و از یک دستگاه، مطالبه کنیم، به دلیل گستردگی موضوع عملی نیست. تعریف رویدادهای فرهنگی به طور مستمر برای محلات با هدف بهره‌برداری حداکثری با مشارکت ویژه و خاص سازمان‌های مردم نهاد، بسیار در این باره اثرگذار خواهد بود.
وی افزود: حرائمی مانند حریم گسل، حریم مترو و حرائم قنوات و انهار عمومی و رودخانه‌ها که در برخی موارد شاهد آن هستیم که مجوزهایی صادر می‌شود که بعدها حقوق مکتسبه‌ای را برای آن افراد ایجاد به دنبال دارد، ما را در بحران‌ها دچار چالش می‌کنند. توجه ویژه به این چالش‌ها در بحران‌ها ما را کمک خواهد کرد که امروز باید برای آن چاره اندیشی کنیم. 
فرماندار تهران در ادامه توضیحات خود توجه به محیط زیست و پسماند را از امور الزامی و واجب شهر تهران دانست و تصریح کرد: آلودگی شهر تهران تنها مربوط به آلودگی ناشی از خودروها نیست بلکه در کنار آن آلودگی ناشی از گازهای در حال ایجاد و پسماندها این فضای نامبارک را رقم می‌زند که بیانگر لزوم توجه ویژه به این حوزه است. 
قیومی با بیان اینکه مسائل شهر تهران در همه حوزه‌ها به یکدیگر گره خورده است؛ خواستار پیگیری این طرح جامع از سوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا شد. 
وی ادامه داد: موضوع بازآفرینی بافت فرسوده تهران نیز از جمله موضوعات پیچیده و مهمی است که خوشبختانه شاهد اقدامات خوبی در در این باره از سوی سازمان نوسازی هستیم. ضمن تشکر از همکاران در شهرداری و سازمان نوسازی، خواستار آن هستیم که بسته تشویقی که توسط وزارت راه و شهرسازی و استانداری تهران تشکیل و ابلاغ شد، به تمام شهرداری‌ها به ویژه شهرداری تهران و مناطق، اجرا و عملیاتی شود. عملیاتی شدن این بسته تشویقی ۱۹ بندی باعث می‌شود که مشکل بافت فرسوده هرچه بیشتر، بهتر و سریع‌تر حل شود .
فرماندار تهران اشاره‌ای هم به موضوع حریم تهران داشته و بیان کرد:  حریم شهر تهران متعلق به ما نبوده بلکه برای آینده است و اگر رها شود در چشم برهم زدنی از بین می‌رود. مسائل حریم پایتخت ناشی از عدم تطابق مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری با قانون تقسیمات کشوری است. قانون تقسیمات کشوری حریم‌های شهری را تعیین کرده است که بر اساس آن ۲۲ شهر و ۷ شهرستان در حریم پایتخت قرار دارد. 
قیومی در پایان گفت: ما به عنوان نماینده حاکمیت در تهران، تمام قد در خدمت آن هستیم که موضوعات و مشکلات را بتوانیم حل کنیم و نهایتا رضایت خداوند متعال و مردم عزیز و شریف تهران حاصل شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: